I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, September 13, 2011

Tips untuk kulit berminyak.



Anda menghadapi masalah kulit berminyak??
rimas?
bosan?
fed up?

To be honest, yes, even my skin pun jenis kulit berminyak jugak.T_T but whatever, benda itu boleh diatasi dengan cara mengamalkan amalan tradisional. wohoo! macam mana caranya?
Okay, pastikan anda ada seketul timun. i repeat, TIMUN. dont tell me timun pun tak kenal? -____- if nak banyak, boleh lah ambil berguni guni timun yang ada di pasar. tapi trust me, untuk first time user, guna separuh timun je pun cukup. ;)

Next, pastikan anda ada stok bedak sejuk. yup. if tak ada pegi beli kat kedai. okeh? okeh.

Cara-cara nya:
1. Timun tersebut diparut terlebih dahulu. korang parut lah ye. saya pemalas, sebab tu guna blender je. wakaka. orang lain, sila blend. jangan tiru cara ini. (tapi if nak buat jugak suke hati lah)
2. Result lepas dah di-blend akan jadi seperti di bawah. if yang parut tu, ha result dia macam yang lepas korang dah parut lah. heh? er..
3. Sila gunakan jari jemari & segala tenaga yang ada pada tangan anda untuk perah timun yang telah diparut/blend tadi. nak dapatkan air dia okeh. kita tak nak bendasing seperti gambar di atas. kita nak yang di bawah. :)
4. Letakkan dalam peti sejuk. untuk biar dia sejuk lahh apalagi!
5. Bila nak pakai, ambil bedak sejuk & campur kan (gaulkan) sekali dengan air timun yang di atas. sukehati korang lah nak berapa portion or berapa ratio dia. asalkan rasa rasa dah cukup, sudaahhh.
6. Pakai timun+bedak sejuk tersebut di muka. buat lah macam masker. serius best. rasa sejuuuk sangat muka. HEE.
7. Biarkan semalaman. meaning, korang tidur dengan benda alah tu di muka. tak apa. if takut kotor, alas lah bantal dengan kain or surat khabar or susah sangat, tidur je atas lantai. :D
Bila bangun esok pagi, confirm muka akan rasa tegang, sejuk, bersih, lawa, cantik, gorgeous (dan dan..) sampai korang rasa macam nak buat lagi banyak banyak kali sebab best. trust me. i know. haha. buat lah selalu. nanti insyaAllah muka tak berminyak dah. SELAMAT MENCUBA! :)

0 comments:

Post a Comment